Szkoła Tutorów
Tutoring - innowacyjna metoda pracy
Tutoring to niezwykła metoda dydaktyczna, szczególnie skuteczna jeśli chodzi o rozwijanie potencjału uczniów oraz motywowanie ich do samodzielnej pracy. Polega ona na regularnych spotkaniach z uczniem tzw. tutorialach, w ramach których podopieczni samodzielnie przygotowują eseje lub inne zadania, które są następnie omawiane z tutorem. Ta forma pracy niesie satysfakcję zarówno podopiecznym, jak i korzystającemu z niej nauczycielowi. Tutor (z łaciny – opiekun) to ktoś, kto potrafi pokierować rozwojem ucznia, trafnie rozpoznać potencjał człowieka, z którym pracuje, wspólnie wyznaczyć ścieżkę rozwoju naukowego, osobistego i społecznego, uważnie podchodzić do wyników jego prac, zmotywować do długotrwałej współpracy i znajdować w niej obopólną radość. Tutor daje to, czego zwykle nie mogą zapewnić masowe systemy edukacji: uważność na konkretnego podopiecznego i możliwość dostosowania ścieżki edukacyjnej do jego specyficznej sytuacji. Tutoring może być znakomitą metodą rozwijającą talenty i zainteresowania uczniów, pomagającą odnaleźć im swoją ścieżke rozowju osobitego i edukacyjnego.
Tutoring to coś więcej niż przekazanie i weryfikacja wiedzy. Tutor potrafi pójść krok dalej: uczyć samodzielnego myślenia, budowania opinii opartych na wiedzy i publicznej ich obrony. Tutoriale (indywidualne spotkania tutora z podpiecznym) są często wydarzeniami, w których dzieje się prawdziwa edukacja. To czas smakowania zdobytej wiedzy, niespiesznych poszukiwań, snucia refleksji, odnajdywania połączeń między ideami i faktami, szukania praktycznych zastosowań naukowych odkryć. W czasach pośpiechu i edukacji, która gubi swój sens, to prawdziwa oaza i ratunek dla ucznia, nauczyciela, dla szkoły. Mocną stroną tutoringu jest również jego dydaktyczna skuteczność i długotrwałość efektów. W metodzie tutorskiej spotyka się akademicki etos (poszukiwanie prawdy, wspólnota mistrza i ucznia) z naukową skutecznością. Dysponujący odpowiednimi narzędziami tutor jest w stanie w ciągu cyklu 8 – 12 spotkań zrealizować wymagający kurs akademicki. Kryje się za tym konkretny, tutorski know–how, którego uczymy.
Tutoring bezpośrednio realizuje zalecenia Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej odnośnie potrzeby podnoszenia jakości dydaktyki.
Korzyści z tutoringu
Wśród korzyści i atutów tutoringu możemy wymienić:
- tutoring zapewnia integralny – obejmujący wiedzę i postawy – rozwój ucznia;
- tutoring jest niezwykle skuteczną metodą w procesie rozwoju talentów i budowania mocnych stron;
- dzięki bliskiej relacji ucznia i tutora oraz inspirującym narzędziom pracy, tutoring przynosi znakomite efekty dydaktyczne i wychowawcze;
- tutorzy posiadają umiejętność motywowania uczniów do samodzielnej pracy;
- tutoring przywraca osobowy wymiar edukacji, tworzy naturalną przestrzeń do ekspresji osobowości wykładowcy i studenta, stwarza okazje do podzielenia się osobistymi zaletami i zarażenia pasjami;
- tutoring umożliwia budowanie autentycznego autorytetu nauczyciela – ożywczego źródła satysfakcji w procesie dydaktycznym;
- tutoring pozwala w ramach istniejącego sytemu edukacji odnaleźć prawdziwą skuteczność nauczania i naukową przygodę;
- tutoring odświeża przyjemność nauczania, przywraca spokój potrzebny do tego, by mieć chwilę na zastanowienie, by była ona czasem swobodnej refleksji;
- tutoring stawia nauczycielom nowe, inspirujące cele do realizacji;
- tutoring umożliwia trafne rozpoznanie potencjału młodego człowieka oraz wspólne wyznaczenie ścieżki rozwoju naukowego, osobistego i społecznego;
- tutorzy uczą sztuki samodzielnego myślenia, budowania opinii opartych na wiedzy i publicznej ich obrony;
- tutorzy tworzą elitarne grono: wyjątkowych nauczycieli świadomych swej misji i korzystających z nowoczesnych narzędzi pracy.